TEMA 21 - PRONOMS TÒNICS O FORTS

TEMA 21

PRONOMS TÒNICS O FORTS

JO / MI
TU
ELL / ELLA / VOSTÈ
NOSALTRES
VOSALTRES / VÓS
ELLS / ELLES /VOSTÈS

Darrere de preposicions (amb l’excepció de “SEGONS” i “ENTRE”) s’ha d’usar el pronom “MI” en lloc del pronom “JO”.

Ell viu amb mi
Ell pensa en mi
Ell parla de mi
Ho fa per mi

Segons jo, tu tens la raó
Entre jo i ells no hi ha res

Darrere de mi hi ha una pissarra
Darrere menu hi ha una pissarra

Al voltant d’ell hi ha periodistes
Al voltant seu hi ha periodistes
PRONOMS FEBLES


DAVANT VERB DARRERA VERB





Començats en CONSONANT
Començats en VOCAL
o en H

Acabats en
CONSONANT
o en U (semivocal)
Acabats en VOCAL
(no U)
FORMES REFORÇADES
FORMES ELIDIDES

FORMES
PLENES
FORMES REDUÏDES
EM
M’

-ME
‘M
ET
T’

-TE
‘T
ES
S’

-SE
‘S
EL
L’

-LO
‘L
LA
L’

-LA
-LA
EN
N’

-NE
‘N
HO
HO

-HO
-HO
LI
LI

-LI
-LI
HI
HI

-HI
-HI
ENS
ENS

-NOS
‘NS
US
US

VOS
-US
LES
LES

-LES
-LES


COL.LOCACIÓ DELS PRONOMS

- Normalment, van davant del verb

Tu compres pa à Tu en compres
CD
Ella vol això à Ella ho vol
CD
Jo saludaré na Maria à Jo la saludaré
CD
Ell va a Roma à Ell hi va
CCL

- Van darrere del verb quan es tracta
o D’un infinitiu
o D’un gerundi
o D’un imperatiu

Viure a París és agradable à Viure-hi és agradable
INFINITIU CCL
Estalviant diners podràs viatjar à Estalviant-ne podràs viatjar
GERUNDI CD (EN)
Agafa el llibre à Agafa’l
IMPERATIU CD (EL)


- Quan tenim una perífrasi verbal (una perífrasi verbal és una construcció gramatical formada per un verb en forma persona i un altre verb en forma no personal – infinitius, gerundis i participis - ), per exemple:

Va comprar els llibres
PEFIFRASI VERBAL CD (ELS)

Amb les perífrasis verbals, els pronoms poden anar davant o darrer del verb

Els va comprar à Va comprar-los

Estaves explicant la lliçó à L’estaves explicant
CD (LA) à Estaves explicant-la

Untava la ferida à La untava
CD (LA)

Iniciava l’explicació à la iniciava à i-ni-ci-a-va
CD (LA)
Iniciava el curs à l’iniciava
CD (EL)

No hay comentarios: